Alper ÖMEROĞLU

26.11.2015

Advertising Education Forum (AEF) adlı bağımsız bir kuruluş, 20 AB üyesi ülkede 12 yaşından küçük çocuğu olan beş bin ebeveyn ile yaptığı anket çalışmasına dayanarak, TV reklamlarının çocuklar üzerinde aslında sanıldığı kadar etkili olmadığını öne sürdü.

Ankete katılanların sadece % 14’ü TV reklamlarının çocuklar üzerinde ‘tayin edici’ etkisi olduğunu belirtirken, % 8’i TV reklamlarının çok yoğun olması, materyalist değerlerin propagandasını yapması ve çocukların zihnini manipüle ettiği gerekçesiyle ‘çok zararlı’ olduğunu savundu.

Araştırmaya göre, çocuklara yönelik reklamlar en çok, oyuncak, şekerleme ürünleri, alkolsüz içecekler ve dijital oyun sektörlerinde yapılıyor.

AEF’in araştırmasına göre, günlük hayatta aile, okul ve arkadaş çevresi, çocukları televizyondan daha fazla etkiliyor. Ancak, yapılan sıralamaya göre, televizyon yayınları ve reklamları, çocukları, gazete, kitap, dergi, sinema ve müzikten daha fazla etkiliyor.

Anket sonuçları ebeveynlerin ülkelere göre farklı tepkiler gösterdiğini de belirtiyor. Örneğin, Fransız ebeveynlerin sadece yüzde 17’si TV reklamlarını olumsuz bulurken, bu oran, Belçika’da yüzde 34, Danimarka’da ise yüzde 41. İsveç’in girişimlerine rağmen, AB çevrelerinde kimse, çocuklara yönelik TV reklamlarının yasaklanabileceğine inanmıyor. Yasaklamak yerine, çocukların aşırılıklara karşı eğitilmesini, reklamları anlamasını ve sindirmesini sağlamak için çalışmaların geliştirilmesini dile getiriyorlar.

Kuşkusuz, çocuklara yönelik reklam sadece TV’lerde yayınlanmıyor. Her ne çalışma yapılacak ve geliştirilecekse yeni medya yayınlarını da unutmamak gerek.

Reklamlar